dinsdag 14 oktober 2014

goddelijke kippetje

goddelijk kippetje niet zo mooi gefotografeerd  - TN

Oké, eigenlijk is het best gek dat dit recept pas zo laat op mijn blog terecht komt, want dit is eigenlijk mijn all-time-favorite gerechtje met kip. Ik heb hem ook echt al vaak gemaakt en op vele verzoeken het recept al weggeven, dus bij deze ga ik hem aan jullie geven. Het is echt een mega toegankelijk gerechtje, iedereen kan hem maken en geloof me je gaat er vrienden mee maken.

Voor twee personen gebruik je de volgende ingrediënten:
  • Kipfilet (+/- 200 gram)
  • Verse spinazie (1 flink handje)
  • Feta (2 el)
  • Rauwe ham (4-6 plakjes)
  • Witte wijn (scheutje)
  • Knoflook (1 teentje)
  • Zout en peper

Verwarm je oven voor op 200 graden hetelucht. Leg de kip op een snijplank, leg daarover heen wat vershoudfolie en sla de kip plat met je handpalmen. En ja, ik weet dat de kip al dood is ;-). Als je de kip platgeslagen hebt kun je hem straks makkelijker oprollen, en wordt hij gelijkmatiger gaar. Enfin, nadat de kip plat is gooi je het vershoudfolie weg en bestrooi je de kip aan beide kanten met zout en peper. Leg vervolgens op de kip een flink handje rauwe spinazie en schep de feta erop. Bestrooi eventueel met nog een beetje peper. Leg de plakjes parmaham alvast klaar zodat je ze meteen kunt pakken aangezien je kip nu op gaat rollen. Dit is een beetje een irritant karweitje omdat er waarschijnlijk wat van je vulling af gaat vullen, maar no worries komt goed. Je probeert de kip dus eigenlijk dubbel te vouwen, vervolgens houd je dan met één hand de kip dichtgevouwen en met je andere hand pak je een plakje ham om daar de kip mee dicht te ''rollen''. Je kunt dus het beste het eerste plakje ham om de ''opening'' van de kip rollen zodat hij meteen dicht zit. Rol de overige plakjes nu ook om de kip heen en als het goed is heb je nu een dichtgevouwen pakketje. Het is niet erg als het niet heel stevig is, want je gaat hem nu toch in een ovenschaal leggen. Snijd het teentje knoflook in zeer dunne plakjes en leg deze naast/boven/onder je kip. Bestrooi nog met een beetje peper en eventueel een paar blaadjes basilicum en druppel er een scheutje wijn overheen. Zet de oven nu ongeveer 25 minuten in de oven. Afhankelijk van hoe plat je je kipfilet hebt geslagen, dus check even goed of je kip gaar is. Na 25 minuten kun je hem door midden snijden en heb je twee heerlijke gevulde kippetjes. Ik at het gister weer en vond hem weer lekker, mjammie.

PS, mocht je geen rauwe ham hebben maar wel bacon, dit kan ook prima!
PPS, excuses voor de lelijke foto
PPPS, dit gerechtje is ook geschikt voor op de BBQ, snijd dan nadat je de kip heb dichtgerolt kleine rolletjes en doe er een satéprikker tussen.


1 opmerking:

Andrea - 4pure zei

Ziet er heerlijk uit! Zet ik op mijn nog een keer maken lijstje!