maandag 18 augustus 2014

Bananenbrood


Toegegeven: ik heb van dit brood al drie plakjes gesnoept, jammie bananenbrood - TN

Wiehoe, na een aantal pogingen te hebben gedaan heb ik nu eindelijk een recept die ik blogwaardig vind. Bananenbrood, gezond en lekker, wat wil een mens nog meer? Ik vind bananencake eigenlijk een betere benaming want de structuur heeft meer weg van een cake dan van een brood maar oké, bananenbrood dus. Je kunt hem zo uit het handje eten of hem beleggen. Ik vind dit brood heerlijk 's ochtends als gezond alternatief voor een plak ontbijtkoek. Maar ik moet zeggen dat hij 's middags met een plakje kaas ook behoorlijk goed te vertoeffen is.

Nodig voor 1 brood/bakblik:

  • Bananen (3 stuks)
  • Eieren (3 stuks of 2 XL eieren)
  • Volkoren (spelt)meel (155 gram)
  • Gemengde noten (70 gram)
  • Rozijnen (50 gram)
  • Blauwe bessen jam zonder suiker (2 eetlepels)
  • Gemalen kokos (2 eetlepels)
  • Snufje zout
  • Speculaas/koekkruiden (2 theelepels)
  • Bakpoeder (3 theelepels)
Verwarm de oven voor op 180 graden. Leg de rozijnen in een kommetje en voeg warm water toe, laat ze enkele minuten wellen. Hak de noten grof met een vijzel. Verwijder de schil van de bananen en snijd ze in plakjes in een beslagkom. Prak ze vervolgens fijn en voeg de eieren toe. Meng dit goed door elkaar en voeg dan het meel toe. Spoel de rozijnen nog even af met koud water en laat ze goed uitlekken op een keukenpapiertje. Voeg het zout, de jam, de speculaaskruiden en het bakpoeder toe aan het beslag en meng goed door elkaar. Vervolgens meng je de (goed droog gedepte) rozijnen, de noten en de gemalen kokos door het beslag. Vet het bakblik goed in, ik gebruikte kokosolie, en doe het beslag in het bakblik. Zet het bakblik in de oven voor ongeveer 45 minuten. Het brood is goed wanneer je een satéprikker in het brood kunt stoppen en deze er droog uit komt. Heerlijk als toevoeging aan je ontbijt of als tussendoortje. Als laatste tip, laat hem goed afkoelen voordat je hem eet, dan is hij het lekkerst. Eetsmakelijk :)

PS. Ik zou hem in de koelkast bewaren in een afgesloten doos!



Geen opmerkingen: