vrijdag 8 augustus 2014

pesto met een twist

 mjammie pesto met een twist - TN

Ik ben dol op pesto, maar dan wel de enige echte verse variant. Want ja, sinds ik de verse geproefd heb maak je mij niet meer blij met pesto van de euroshopper. Toch moet ik bekennen dat ik pesto niet altijd zelf maak, omdat zo'n potje bij ons thuis niet zo lang vol blijft en ik te lui ben om elke week een nieuw potje te maken. Voor deze pesto maak ik gebruik van de standaard ingrediënten voor pesto genovese met nog wat extra ingrediënten die ik lekker vind om de pesto een eigen twist te geven. Ik gebruik de pesto voor op een toastje of stokbroodje, maar ik gebruik hem net zo graag voor pasta's of als marinade voor bijvoorbeeld kip. De hoeveelheden van dit recept zijn genoeg voor ongeveer 150 ml pesto (in mijn weckpotje kan 200 ml en hij zat niet helemaal vol), afhankelijk van hoe dun of hoe dik je hem wilt. Als je een wat dikkere pesto wilt, voor bijvoorbeeld marinades o.i.d. dan kun je minder olijfolie toevoegen zodat je meer een soort pasta krijgt. Ik blijf er altijd een beetje tussenin, maar it's up to you. Nog één klein dingetje voordat ik je vertel hoe je deze pesto kunt maken, ik raad je aan deze pesto te delen en niet voor jezelf te bewaren wanneer je nog visite krijgt aangezien mensen dan hoogstwaarschijnlijk gillend wegrennen omdat je zo naar knoflook stinkt.... you've been warned.

Komt 'ie:

  • Basilicum (20 gram)
  • Pijnboompitjes (20 gram)
  • Parmezaanse kaas (5 gram geraspt)
  • Knoflook (2 teentjes)
  • Walnoot (4 à 5 stuks)
  • Verse spinazie (klein handje)
  • Olfijolie (4 eetlepels)
  • Peper en zout (naar smaak)
Rooster de pijnboompitjes zonder olie of boter in een koekenpan. Was de spinazie en hak deze samen met de basilicum fijn. Doe alle ingrediënten behalve de olijfolie in een vijzel wanneer je een grovere pesto wilt of gebruik een keukenmachine wanneer je liever een dunnere variant hebt. Voor de pesto op de foto's gebruikte ik een vijzel. Wanneer de ingrediënten goed gemengd zijn stop je de pasta in een bakje die goed afsluitbaar is (bijvoorbeeld een weckpotje) en voeg je de olijfolie toe. Met een lepeltje kun je alles goed mengen, zodat de olijfolie niet bovenop blijft staan. Je kunt de pesto dan het beste een dag in de koelkast laten staan voordat je hem gaat gebruiken zodat de smaken goed in kunnen trekken, maar voor iedereen die, net als ik, daar te ongeduldig voor is; hij is nu ook al lekker.. 




Geen opmerkingen: