donderdag 7 augustus 2014

zomerse salade

zomerse salade met artisjokken - TN

Een aantal weken geleden, toen het nog wel mooi weer was, maakte ik een heerlijke salade die het goed doet op warme dagen. Tijdens warm weer heb ik niet zoveel zin in een zware maaltijd en daarom is dit gerecht naar mijn mening erg geschikt. Sinds kort ben ik echt madly in love met artisjokken en dat komt eigenlijk door deze salade. Voordat ik deze salade maakte hield ik niet van artisjokken, maar vraag me niet waarom, toen had ik er echt enorm veel zin in. Deze salade doet het trouwens ook goed als side dish bij een BBQ! Laat me weten wat je er van vond, enjoy!

Voor twee personen heb je nodig:
  • Artisjokken (1 blik)
  • Rosbief (ongeveer 200 gram gesneden)
  • Rode paprika (1 stuk)
  • Cherrytomaatjes (2 handjes)
  • Komkommer (0,5 tot 1 stuk)
  • Gemengde sla (3 flinke handjes)
  • Krieltjes (+/- 150 gram)
  • Olijfolie
  • Balsamicocreme
  • Zout en peper
  • Parmezaanse kaas (eventueel)
Bak de krieltjes in een klein beetje olie gaar. Laat de artisjokkenharten uitlekken in een vergiet, en snijd ze daarna in de gewenste grootte. Verdeel de sla over twee borden. Was en snijd de tomaatjes en de paprika en verdeel deze ook over de twee borden. Snijd de komkommer doormidden en verwijder de zaadlijsten met een theelepeltje, snijd dan de komkommer (zonder zaadlijsten) in reepjes en leg deze ook op de borden. Besprenkel de salade met olijfolie, zout en peper. Wanneer je de gewenste smaak hebt schep je alles even om. Schep vervolgens de gebakken krieltjes door de salade en leg de rosbief bovenop. Tip af met balsamico crème en wat gerapste parmezaanse kaas. Et voilà. 

Ik at er een meergranen stokbrood bij met kruidenboter. Je kunt de parmezaanse kaas en de krieltjes ook weglaten als je op zoek bent naar een lekkere side dish, of een lunch gerecht. Met krieltjes en stokbrood is het een heerlijk licht avondmaaltje. Eetsmakelijk!



Geen opmerkingen: